Kenen vika?

| 27.11.2014 |

Omia haitallisia ajatusmalleja on välillä todella vaikea tunnistaa. Niin vaikeaa, kun se onkin uskoa, ajattelumme on kuitenkin terveytemme ja hyvinvointimme kapteeni.

Kenen vika

Tunne seuraa ajatusta ja niitä on hyvin vaikea erottaa toisistaan ilman syvempää tutkiskelua. Siksi tärkeintä on kyseenalaistaa omat ajatuksensa ja ajattelumallinsa.

Kuvailen tähän työelämässä esiintyvän esimerkin mekanismista, joka toteutuu yleensä huomaamattamme.

Ajatellaan, että olet tehtävässä, jossa palvelet asiakkaita puhelimitse. Voit olla yrittäjä tai työsuhteessa. Sinun vastuullasi on pitää huolta joistain asiakkaiden tarpeista ja asiakas on valinnut juuri teidän palvelut ja uskonut ne käsiisi. Sinä taas olet perustanut yrityksen tai vastaanottanut toimen, jossa olet ilmaissut halukkuutesi näiden asioiden hoitamiseen.

Vähitellen asiakkaita tulee lisää ja työmäärä kasvaa. Alat kokemaan kiirettä ja painetta. Asiakas soittaa ja kysyy jotain yksityiskohtaa omasta toimeksiannostaan tai hänellä on jokin ongelma. Sinulla on kiire ja ärsyynnyt asiakkaan lähestymisestä. Hyvien käytöstapojen mukaan kuitenkin ilmaiset, että selvität asian ja lupaat soittaa tunnin kuluttua takaisin. Ei mitään ongelmaa, tämä hoituu käden käänteessä.

Puhelu päättyy ja olet kiukkuinen, on liikaa tekemistä. Koko asiakas ärsyttää ja palaat hoitamaan kesken ollutta toista kiireellistä asiaa. Päivä hujahtaa, etkä ehtinytkään soittamaan takaisin asiakkaalle vaikka lupasit. Huono omatunto alkaa kolkuttamaan, joka lisää sisäistä kiukkua ja paineentunnetta. Alat mielessäsi perustella, että sinulla on paljon muutakin tehtävää ja, että asiakkaiden tulisi tajuta, ettei kaikkea ehdi hoitamaan. Pää alkaa pulisemaan ja oikeuttamaan itselle omaa toimintaasi. Kritisoit mielessäsi kuinka ihmiset eivät osaa asettua toisten asemaan vaan olettavat, että ovat ainut asiakas maailmassa ja aivan kuin sinulla olisi vain hänet hoidettavana. Hahaa, kuka ajattelee niin ja kenellä on ongelma? Stressi on syntynyt.

Tulee seuraava päivä ja asiakas soittaa uudelleen, kun et ollut palannut hänelle. Hän kysyy asiansa perään ja sinä kihiset sisäisesti kiukusta ja mietit, että kuka hän luulee olevansa, on tässä muutakin tekemistä. Keksit jonkun tekaistun selityksen siihen miksi et ollut vielä soittanut ja vastannut hänen kysymykseensä. Et voi myöskään paljastaa, että et ole edes aloittanut asian tutkimista. Lykkäät taas vähän eteenpäin, jotta pääset ulos tilanteesta. On asiakkaan vika, että aiheutit itsellesi tukalan tilanteen.

Syyllisyys ja häpeä ovat saaneet hyvän otteen sisimmästäsi ja olo muuttuu entistä tukalammaksi. Ego ei halua näitä itsessäsi tunnistaa joten se peittää ne ulospäin osoittavien tunteiden alle. Ego haluaa syyllisen ja, koska ego ei itse halua olla syyllinen, se alkaa ajatuksilla kehitellä syyllistä itsensä ulkopuolelta, joten asiakkaan täytyy olla syyllinen. Siihen nojaten, uskomalla omaan ajattelutapaasi, jatkat kiukkuisena töitäsi ja vieläpä ihan oikeutetusti kiukkuisena. Vai kuinka?

Mitä siis todellisuudessa tapahtui?

Vastasit puheluun ja sisäinen uskomusmallisi otti ohjat käsiin. Et katsonut todellista tilannetta ja olosuhteita vaan halu miellyttää ja tarve tulla hyväksytyksi lupasi asiakkaalle kaiken sen mitä sanoit. Taustalla oli myös tiedostamaton pelko, että jos en pysty täyttämään asiakkaan toivetta, saatamme menettää hänet. Et uskaltanut olla tilanteesta rehellinen, joten lupasit yli resurssien.

Asiakkaan toiveesta, tuli syyllinen omaan huonoon oloosi, sekä siihen mitä lupasit. Kun asiakas seuraavana päivänä soitti, et ymmärtänyt, että hän vain kyseli itse lupaamasi asian perään. Ei asiakas tiedä kiireestäsi tai sisäisistä tunteistasi jos et ole rehellinen itsellesi. Se asia mikä sinulle oli vain rasite, saattoi olla asiakkaalle hyvinkin tärkeä asia. Hän oli ehkä koko päivän odottanut soittoasi, että saisi osaltaan asioita etenemään. Hänellä ei ollut aavistustakaan, että hän tuntui sinusta rasitteelta. Olit itse luvannut, mutta teit asiakkaasta syyllisen.

Miten tilanne tulisi nähdä.

Asiakas on välttämätön osa työtäsi. Ilman heitä ei yrityksesi toimisi tai sinulla olisi toimenkuvaasi. Jos teet työtäsi lähinnä rahan vuoksi, nämä tilanteet ovat todennäköisesti elämäntapasi ja jatkuva seuralainen.

-Jos sinulla on paljon tekemistä, aseta lupauksesi sellaisiin aikarajoihin, joissa pystyt varmasti lupauksesi pitämään. Jos et ehdi nyt, sano se. Tyytymätön asiakas syntyy odotuttamalla ilman selitystä. -Älä koskaan oleta kenenkään tietävät sinun asioitasi tai tilanteitasi. Jos ne ovat oleelliset, mainitse ne. Olettaminen on yleisin käytetty virhe ajattelussamme. Vain sinä yksin ajattelet oman mielesi kautta, joten olettamalla et koskaan saa tyydytystä odotuksillesi. -Ole erittäin tarkkana tavastasi ajatella ja muodostaa käsityksiä. Älä usko ensimmäiseen ajatusversioosi vaan analysoi se. Katso etäämmältä  tilannetta ja tunnista omat egosi oikeutukset huolella. Jos ajatusmallisi jättää jälkeensä syyllisen, itsesi tai toiset, ei tulkintasi ole oikea.

Tällaisilla ajatusmalleilla huiputamme itseämme jatkuvasti. Ego oikeuttaa oman pahan olonsa ja vierittää syyn ulkoisen maailman niskaan. Todellisuudessa olet itse luonut olosuhteesi ja tilanteesi. Jos annat asioille ja tapahtumille väärän selityksen, se kostautuu omana kärsimyksenäsi. Muuttamalla ajattelua, kokonaisuus muuttuu.

Ensin on siis ajatus jota seuraa tunne. Jos tunne on huono, on ajatusta muutettava. Yllä esitelty esimerkki on vain yksi pieni osa monesta. Näitä on yleensä päällekkäin erilaisissa tilanteissa ja me pyöritämme niitä mukanamme vuodesta toiseen. Kun riittävän kauan koemme näitä tunteita, tukkivat ne kehon energiavirrat ja muuttavat ne fyysisiksi vaivoiksi.

Syyllisyys, katkeruus, häpeä, kateus, tyytymättömyys ja viha asustelevat tunnistamattomana alitajuisessa olemuksessamme ja sieltä käsin saa meidät toimimaan ja ajattelemaan siten, että kehomme ja koko elämänkokemuksemme kärsii.

Toivon syvästi, että ihmiset pyrkisivät ymmärtämään kykynsä oman elämänsä luojana kokonaisvaltaisesti. Kaikki perinteisesti pielessä ollut ajattelu on muutettavissa. Tunnista itsesi ja tule tietoiseksi siitä millainen olet, mitä ajattelet ja millaisia uskomuksia kannat mukanasi. Tietoiseksi siitä miten ajatuksemme ja tunteemme luovat elämämme ja miten sitä kaikkea hallitaan niin, että elämästämme tulee miellyttävä matka. Ylitä itsesi niin ylität kärsimyksen itsessäsi.

Kukaan ei koskaan aiheuta minulle mitään, mitä en ole itse itselleni sallinut aiheutuvan. Vastuu on minun ja mikä mieletön mahdollisuus ja vapaus se onkaan.

~Mila Boström~
Jaa: Facebooktwitterlinkedinmail
Seuraa: Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
Bookmark the permalink.

Comments are closed.